Dragon Productions

Ons logo is een draak, ontworpen door Martin Draax 
www.draax.nl

Historie:
Tijdens haar dansvakopleiding aan London Contemporary Dance School kreeg choreografe Maggie Boogaart in 1989 de opdracht kostuumontwerpen te maken. Als enthousiast beoefenaar van T'ai Chi-Chuan (deze lessen werden naast de dagelijkse danstraining gegeven bij haar opleiding in Londen) is zij geïnspireerd geraakt door oosterse symbolen. Zo kwam zij voor haar kostuum-ontwerp al snel uit bij een draak. Sinds 1994 creëert Boogaart haar danstheaterproducties onder de naam Dragon Productions, met deze draak als logo voor al haar werk.

Boogaart:
"ik ben gefascineerd door het feit dat alle culturen op aarde sinds mensenheugenis draken kennen, erover schrijven en hen kwaliteiten toekennen, terwijl tegelijkertijd steeds wordt verteld dat draken niet bestaan. Deze wezens leven in een waas van mysterie en lijken enkel bij de gratie van onze fantasie te bestaan. En dat over de hele wereld. Hoe kan dat? "

De symboliek van draken verschilt ook sterk per cultuur...

Zo kent de ene cultuur draken als brengers van geluk (China), de andere als grote gevaarlijke beesten die verslagen moeten worden: bijvoorbeeld de legende van Sint Joris en de draak uit ±300 na christus. (in de christelijke cultuur stond de draak vroeger symbool voor heidenen) 

Er zijn door de eeuwen heen boeken vol geschreven over de leefwijze, het taalgebruik en de eigen-aardigheden van draken. Zo zouden draken (volgens sommige van deze onderzoekers) converseren in Latijn en dan wel uitsluitend in de vorm van proza. Een geliefde bezigheid is het schrijven van poëzie. Draken zouden 's nachts in beeldschone maagden veranderen of juist in koene ridders. Draken zouden onwaarschijnlijk wijs zijn, met hun wijsheid over de mensheid waken en hiervoor geheime ontmoetingen houden. Draken bezitten daarnaast natuurlijk onmenselijke kracht - kunnen met een klein tikje van hun staart een compleet dorp verwoesten - waardoor het uitstekende wezens zijn om krachtmetingen mee te verrichten. (een geliefde sport bij ridders) Draken zijn afschuwelijk lelijk met verhoornde schubben, vuurspuwend en wel en ... in al hun lelijkheid tegelijk ontroerend mooi. (dit blijkt weer uit de vele schone jonkvrouwen die graag bij hen verblijven in hun grotten; draken decoreren hun verblijf bovendien met o.a. prachtige kunstvoorwerpen) Draken zijn meestal erg rijk, omdat zij in hun vele levensjaren een grote schat verzamelen - praktisch om je dagen in alle rust te kunnen wijden aan het creëren en bewonderen van de schone kunsten...

Het principe van deze tegenstellingen, deze ongrijpbaarheid en de hieruit voortkomende vrijheid fascineert mij: mooi door lelijkheid, teder in hun bruutheid, grotesk en tegelijk zeer verfijnd, ze bestaan niet en iedere cultuur kent ze. 

De ultieme vrijheid die ik proef in de mythes en legenden over draken vind ik zelf ook terug in elke creatie en uitvoering van de producties die ik maak, elke beweging op het podium, elk contact met het publiek.

Tijdens onze voorstellingen creëren en voelen performers & toeschouwers dezelfde energie - iedereen ervaart deze energie op zijn/haar unieke wijze. De energie is niet te pakken en tóch zijn allen die de opvoering hebben meegemaakt het erover eens een blijvende verandering in energie (denken & doen) te hebben bijgewoond. Dat maakt voor mij de podiumkunst magisch...  

Daarom zie ik de draak als symbool en inspiratiebron voor mijn werk binnen de danskunst, opdat het eeuwig mag blijven evolueren tot nieuwe ontdekkingen & hoogten en een ieder mag blijven verbazen, verwonderen, prikkelen en transformeren..."

Maggie Boogaart in haar choreografie AlienZ.
Foto: Bob Schäfer.